fbpx

В предходната част говорихме с Вероника Аврамова за начина, по който можем да подпомогнем на децата си в писането на домашни и как да превърнем тази задача в приятно и полезно занимание. Преди да задълбаем още повече в темата обаче е редно да зададем няколко въпроса по отношение на реалните ползи от писането на домашни и от мястото им в съвременното образование.

Има ли наистина полза от писането на домашни?

Редица изследвания показват, че няма полза от домашната работа при децата от началните класове. Често домашното става причина за истински семейни войни между деца и родители, особено в началните класове.

Удивително е, но през 19-ти век домашната работа е използвана като наказание за учениците. Като се замислим, какво по-лошо от това да лишиш детето от свободно време?

А може ли прекаленото натоварване да има негативен ефект?

Необходимо е ежедневно да се осигурява почивка, особено на най-малките ученици. Психологът Михаил Лабковски твърди, че „детето до 10 годишна възраст задължително трябва да има лично свободно време, през което да не прави нищо: от 2 до 4 часа на ден. Иначе децата получават неврози и всички последствия от тях”.

Тази идея прилага ли се някъде по света?

В Хонг Конг, Тайван и Япония децата получават малко количество домашни и то не регулярно. Въпреки това, азиатските деца са по върховете на всички статистики, обирайки медали от различни олимпиади, особено математически.

Какви научни изследвания за връзката между писането на домашни и постиженията на децата има до момента?

Примерите са много, но ще дадем само няколко от тях. Професор Джералд Льо Тандр от Пенсилванския университет публикува десетки статии и изследвания, с които доказва, че изпълнението на домашната работа не се отразява на успеваемостта на малките учениците в училище.

Харисън Купър от Дюк Юнивърсити изучава домашната работа повече от 25 години. 35 от неговите изследванията откриват от никаква до незначителна връзка между писането на домашна работа и постиженията на децата в началните класове.

Имат ли изобщо домашните работи място в съвременното образование и на кой етап са необходими?

Ричард Уокър – професор по учебна психология, смята, че домашната работа няма никаква полза при малките ученици. Има такава обаче при 50% от учениците в средното училище.

Нека видим и другата гледна точка. Какво биха казали поддръжниците на домашната работа? 

Разбира се можем да представим редица аргументи в защита на домашната работа при деца от начален курс. Ползите, които могат да се изтъкнат са основно, свързани с организираността на децата, чувството им на отговорност и тяхната самостоятелност. Ето някои от тях: 

– Създава се отговорност и умения за самостоятелна работа.

– Чрез самостоятелно повторение на изучения материал, се затвърждават и научават предадените уроци в училище.

– Децата се научават да организират времето си и оптимално да го използват.

– Родителят се ориентира какъв материал се преподава в училище и как се справя детето с усвояването му.

– Домашната работа помага за по-добрата успеваемост в училище.

Какво бихте казали в заключение?

Дебатът за домашната работа е много стар. Участниците в него обикновено са на две крайни мнения. Съществуват разбира се и балансиращи идеи.

Шумейкър например предлага четенето на книги да замести домашните в началния етап от образованието. Това може да включва и родителите, които да четат на децата, да прекарват повече време и да изпитват взаимно приятни емоции.

А какво мислите Вие? Трябва ли да има домашни работи в началните класове?